[ و گفته‏اند حارث بن حوت نزد او آمد و گفت چنین پندارى که من اصحاب جمل را گمراه مى‏دانم ؟ فرمود : ] حارث تو کوتاه‏بینانه نگریستى نه عمیق و زیرکانه ، و سرگردان ماندى . تو حق را نشناخته‏اى تا بدانى اهل حق چه کسانند و نه باطل را تا بدانى پیروان آن چه مردمانند . [ حارث گفت من با سعید بن مالک و عبد اللّه پسر عمر کناره مى‏گیرم فرمود : ] سعید و عبد اللّه بن عمر نه حق را یارى کردند و نه باطل را خوار ساختند . [نهج البلاغه]
در ساحت اندیشه
 
اقتصاد علمی؟

به نام خدا

چندی قبل عده ای از اقتصاددانان در پی نامه ای انتقادی به احمدی نژاد جلسه ای با ایشان داشتند. تلویزیون هم بخشهایی از آنرا در حال پخش دارد. چیزی که امروز از آن پخش شد اظهار نظر برخی از آنها در مورد نحوه ی مصرف درآمدهای نفتی بود. که اغلب آنها معتقد عدم خرج این مبالغ به دست آمده از فروش نفت و ذخیره ی آن می باشد. من که براستی چیزی از اقتصاد نمی دانم اما مطلبی که مرا به فکر واداشته این است که اغلب این منتقدان اقدامات دولت را غیر علمی می نامند. حال این علمی که این صاحب نظران سنگش را به سینه می زنند چیست؟ بحث در این مورد بسیار وسیع است و قصد دارم در مورد آن بیشتر تحقیق کنم. واقعا ریشه علم امروز چیست؟ چرا مرتب نظرات علمی (که از منظر برخی چون وحی منزل هستند) تغییر می کند؟ اگر اصول علمی باید ثابت باشد این تغییرات برای چیست؟ و این در حالی است که خود غرب به دورانی رسیده که دیگر بر علم هم اعتمادی ندارد یعنی به دوره ی نسبیت علم رسیده و دیگر اصول علمی هم مطلق و ثابت نیستند. اینان که بنای تمدن خود را بر علم تجربی و محض بنا کرده و حتی برای آن در حد وحی ارزش قائل شده و برای تک تازی آن دین را از عرصه مبارزه ی خود خارج کردند، حال به دوره پایان علم رسیده اند. آیا این پایان تمدن غرب نیست؟ حال چرا اهل فکر ما اینگونه اصول علمی را وحی منزل می دانند؟

اما مطلب دیگر این است که در نظرات این کارشناسان اقتصاد تکیه بر علم و تجربیات غرب شده است. باید توجه داشت بر ریشه های این علم که مبتنی است بر بی دینی و انسان محوری و دیدگاه های ماتریالیستی که به کلی منکر خدا بوده و طبیعت را خالق خود می داند و انسان را به عنوان برترین موجود طبیعت خدای آن.( برا ی مطالعه بیشتر به کتاب شوالیه های معبد نوشته هارون یحیی مراجعه کنید).

اما با مطالعه به منابع شیعی در احوالات و دستورات ائمه از زمان حکومت پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) تا حتی احادیث مربوط به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) به مطالبی عکس نظریات این کارشناسان که نظریات علمی خوانده می شود مواجه می شویم. در زیر برای اختصار به چند حدیث اشاره می کنم:

 

  • امام صادق(ع):

چون رستاخیز قائم بیآ غازد، قطایع از میان می رود و دیگر اقطاعی در میان نخواهد بود...

بحار52/309

قطایع: زمینهایی که حکام به دلیل به اطرافیان و نزدیکان خود می بخشند

 

  • امام باقر(ع):

همه اموال جهان، در نزد مهدی(ع) گرد آید ، آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین ، آنگاه مهدی به مردمان گوید" بیایید  و این اموال را بگیرید اینها همان چیزهایی است که برای به دست آوردن آن قطع رحم کردید و خویشان خود را رنجاندید، خونهای بناحق ریختید ومرتکب گناهان شدید، بیایید و بگیرید."

خورشید مغرب/33

 

البته بحث در این مورد وسیع و پیچیده است.و غرض از نوشته آن بود که اینان که هر روز را چماغ علم رئیس جمهور و یا حتی احکام اسلامی را غیر علمی می خوانند روشنتر و عمیقتر بیاندیشند.و به این نکته توجه کنند که تجربیات دیگر کشورها هم براساس اقتصاد سرمایه داری حاکم بر جهان است و علم را هم اینان تفسیر می کنند و دلیل نیست که درست و صحیح باشد هر چند در این وانفسای سرمایه داری و انسان محوری به جای عدالت و خدامحوری ما هم از تاثیرات آن بی نسیب نیستیم اما می توانیم در راه اسلامی کردن اقصاد خود قدمهایی برداریم هر چند که با اصول به اصطلاح علمی؟! غربیان منافات داشته باشد.

چند منبع مطالعاتی:

-         در آمدی برنقد مبانی علوم جدید/ اسماعیل شفیعی سروستانی

-         شوالیه های معبد مبانی  نظری فرماسونری جهانی/هارون یحیی

-         عصرزندگی/ محمد حکیمی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سید محمد باقر اقایی 86/5/17:: 11:13 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
جلوه او
جاءالحق و زهق الباطل
آیت الله خامنه ای
آکادمی مطالعات ایرانی
اسلامیکا
اطلاعات حکمت و معرفت
المیزان
اندیشکده یقین
انجمن ایرانی تاریخ
انجمن منطق ایران
انجمن علمی - پژوهشی تاریخ
انجمن جامعه شناسی ایران
انجمن مطالعات تاریخ شفاهی ایران
انجمن زنان پژوهشگر تاریخ
بانک اطلاعات نشریات کشور
بنیاد دکتر محمود افشار
بنیاد دکتر فردید
بنیاد حکمت اسلامی ملاصدرا
بنیاد دائره المعارف اسلامی
بنیاد بوعلی سینا
بنیاد پژوهشهای اسلامی
بنیاد اندیشه اسلامی
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
بنیاد دکتر افشار
بنیاد دکتر حسابی
پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه
پایگاه تاریخی میر طاهر حسینی
پژوهشگاه علوم انسانی
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات
پژوهشکده تاریخ علم
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشکده تحقیقات اسلامی
پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
راهنمای فلسفه در اینترنت
دیوان شعرا
رضا داوری اردکانی
رحیم پور ازغدی
حجره طلبگی
دائره المعارف بزرگ اسلامی
کتابخانه تبیان
سایت علمی نخبگان جوان
دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
فلسفه نو
کتابخانه دیجیتال نور
مجلات تخصصی نور
مجمع عالی حکمت اسلامی
مجله سمات
هم اندیشی
علم دینی
وبلاگ نویسان ارزشی
سایت تخصصی تاریخ اسلام
فلسفه و عرفان اسلامی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
علوم اجتماعی اسلامی ایرانی
کانون اندیشه جوان
تاریخ نوشت(دکتر عبدالله ناصری طاهری)
ترجمان
دکتر ابراهیم دینانی
دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
دانشگاه و فرهنگ
دکتر مهاجرنیا
مرکز تحقیقات امام علی(ع)
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
موسسه مطاعلات تاریخ معاصر ایران
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) روابط
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
عبرت پژوهی تاریخ
فرهنگ امروز
حکمت نوین اسلامی( خسروپناه)
علوم اجتماعی اسلامی ایرانی
فرهنگستان زبان و ادب پارسی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
پژوهشگاه دانشهای بنیادین
طاقچه
چوک
فلسفه شریف
دکتر حسینعلی نوذری
دانشنامه جهان اسلام
بنیاد سمات
شورای گسترش زبان وادبیات فارسی
کنگره پیشگامان پیشرفت
فتوح اندیشه
فرزند ازادی
علی صفاری حائری
فلسفه علم هگل
کتابخانه ملی ایران
کتابخانه مجلس شورای اسلامی
مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی
موسسه شیعه شناسی
مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی
مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی
مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
معرفت
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
نقشه راه
Institute of Historical Research (IHR)
The Center for Teaching History with Technology
Islamicwisdom
socialhistory
social science reaserch network
jstor
ProQuest
آرشیو یادداشت‌ها